Isnin, 11 September 2017

ASAL-USUL NAMA-NAMA PLANET.

Para penyembah syaitan ini turut melaksanakan agenda sulit mereka di dalam sistem pendidikan. Di dalam bidang ilmu astronomi, mereka telah menyelitkan unsur-unsur pemujaan berhala dahulu kala. Ianya jelas nyata pada penggunaan nama-nama yang dijadikan sebagai istilah-istilah di dalam bidang ilmu astronomi. Begitulah liciknya mereka melaksanakan agenda tersembunyi Iluminati di dalam bidang pendidikan dengan menyerapkan kesemua ajarannya di dalam apa sahaja perkara yang ada di dunia ini, sehinggakan nama-nama planet di dalam sistem suria yang selalu kita sebut juga adalah berasal dari nama-nama dewa-dewi yang dipuja oleh mereka tanpa kita sedari.

1. MERCURY - (PLANET UTARID)
Mercury adalah seorang utusan dan juga dikenali sebagai seorang dewa perdagangan dan keuntungan, yang merupakan anak kepada Maia Maiestas. Ia juga dikenali sebagai Ops versi Rom Rhea dan Jupiter.
Di dalam bentuknya yang paling awal, ia seperti mempunyai kaitan dengan Dewa Etruscan Turms. Namun sebahagian besar dari ciri-ciri dan mitologinya dipinjam daripada analogi Dewa Greece iaitu Hermes. Pada aspek dasarnya, Mercury adalah sama seperti Hermes, seperti menggunakan kasut bersayap talaria dan petasos bersayap, membawa caduceus (lambang perubatan) dan sebatang tongkat dengan dua ekor ular yang terjalin padanya, yang merupakan hadiah daripada Apollo untuk Hermes. Mercury juga dianggap sebagai dewa kelimpahan dan kejayaan komersil, khususnya di Gaul. Planet Mercury dinamakan sempena namanya kerana Dewa Mercury dikatakan mempunyai kebolehan untuk terbang dengan sangat laju. Begitu juga dengan planet Mercury yang merupakan planet paling laju mengelilingi matahari berbanding dengan planet-planet yang lain (mengikut kepercayaan mereka)

2. VENUS - (PLANET KEJORA)
Venus adalah nama seorang dewi Romawi kuno yang berkaitan dengan cinta, keindahan dan kesuburan. Ianya memainkan peranan utama di dalam kebanyakan festival keagamaan Rom dan mitos. Dari abad ketiga sebelum masihi, meningkatnya Helenisasi kelas ke atas Rom yang dikenal pasti sebagai padanan dari dewi Greek Aphrodite. Venus merupakan pasangan kekasih kepada Mars. Planet Venus dinamakan sempena namanya kerana planet itu merupakan planet yang paling cantik.

3. EARTH - (PLANET BUMI)
Earth merupakan nama lain kepada Dewi Gaia, iaitu Dewi yang menjaga alam semesta dan memberi kemakmuran serta kehidupan. Kemungkinan, nama tersebut diberikan kepada planet tempat kita bermukim ini kerana di sini merupakan tempat yang memiliki sumber kehidupan yang sangat penting iaitu air. Gaia itu bermakna tanah atau Bumi. Gaia merupakan primordial dewi di kuil dewa-dewi Greek kuno dan dianggap sebagai Ibu Dewi atau Dewi Agung. Dia setara di dalam kuil dewa-dewi Romawi iaitu Terra Mater atau Tellus. Romawi, tidak seperti orang-orang Greek, tidak konsisten di dalam membezakan Dewi Bumi (Tellus) dengan Dewi Gandum (Ceres).

4. MARS - (PLANET MARIKH)
Mars adalah nama kepada dewa perang Romawi, iaitu putera Juno dan Jupiter, suami kepada Bellona dan kekasih Venus. Ia adalah yang paling menonjol daripada tentera dewa yang disembah oleh legion Romawi. Romawi menganggapnya sebagai kedua terpenting selepas Jupiter (dewa utama mereka). Festivalnya diadakan pada bulan Mac (yang dinamakan sempena nama dewa perang tersebut) dan juga bulan Oktober. Tidak seperti Greek, Mars umumnya dihormati dan menyaingi Jupiter sebagai dewa yang paling dihormati. Ia juga merupakan dewa yang menyelia bandar Rom. Ia dianggap sebagai ayah legenda pengasas Rom iaitu Romulus, yang dipercayai bahawa semua orang Romawi adalah berketurunan Mars. Perang merupakan identik dengan darah yang berwarna merah. Maka planet Mars dinamakan sempena namanya kerana planet tersebut berwarna kemerah-merahan.

5. JUPITER - (PLANET MUSYTARI)
Di dalam mitologi bangsa Romawi, Jupiter atau Jove dikenali sebagai dewa langit dan guruh dan merupakan raja kepada para dewa yang lain. Ia juga dikenali sebagai Zeus di dalam kuil para dewa Greek.
Sebagai dewa pelindung Rom purba, ia memerintah di atas hukum dan susunan sosial. Ia juga merupakan ketua kepada dewa Capitoline Triad, dengan saudara / isteri Juno. Jupiter juga adalah ayah kepada dewa Mars dengan Juno. Oleh kerana itu, Jupiter merupakan datuk kepada Romulus dan Remus, iaitu pengasas kepada lagenda Rom. Ia juga merupakan putera kepada Saturn, bersama dengan saudara-saudara Neptune dan Pluto. Planet Jupiter ini dinamakan sempena namanya kerana Raja dewa ini dikatakan bertubuh gergasi, yang bersesuaian dengan bentuk planet tersebut yang merupakan planet yang terbesar di dalam sistem suria kita.

6. SATURN - (PLANET ZUHAL)
Saturn adalah nama kepada dewa Rom pertanian dan tuaian. Pada abad pertengahan ia dikenali sebagai dewa Rom pertanian, keadilan dan kekuatan. Ia memegang sabit di tangan kiri dan seikat gandum di tangan kanannya. Nama ibunya ialah Helen atau Hel.
Ia pertama kali diidentifikasi pada zaman klasik Greek dengan nama dewa Cronus, dan mitologi dari dua dewa yang biasanya dicampurkan. Isteri Saturn ialah Ops (setara Rhea di dalam mitos Romawi). Saturn merupakan ayah kepada Ceres, Jupiter, Veritas, Pluto, dan Neptune. Selain namanya digunakan pada planet Saturn (Zuhal), ia juga digunakan sebagai nama kepada hari iaitu hari 'Saturday' (Sabtu).

7. URANUS - (PLANET URANUS)
Uranus adalah berbentuk Latin Ouranos, iaitu perkataan Greek untuk langit. Di dalam mitologi Greek Ouranos atau bapa langit, ia wujud sebagai anak dan suami dari Gaia, Ibu Bumi (Hesiod dan Theogony). Uranus dan Gaia adalah nenek moyang dari sebahagian besar dewa-dewi Greek, tetapi tidak ada kultus yang ditujukan langsung kepada Uranus selamat ke masa klasik. Kebanyakan bangsa Greek menganggap Uranus sebagai primordial (protogenos), dan tidak memberinya asal-usul. Di bawah pengaruh para ahli falsafah, Cicero di dalam De Natura Deorum (The Nature Of The Gods), ia mendakwa bahawa ia adalah keturunan daripada dewa-dewi kuno Aether dan Hemera, Udara dan Hari. Menurut Nyanyian Rohani Orphic, Uranus adalah putera personifikasi malam, Nyx. Persamaannya di dalam mitologi Romawi iaitu Caelus, ia juga daripada caelum iaitu perkataan latin untuk 'langit'.

8. NEPTUNE - (PLANET NAPTUNE)
Neptune di dalam bahasa latin ialah Neptunus yang merupakan dewa air dan laut di dalam mitologi Romawi dan juga saudara kandung kepada Jupiter dan Pluto. Ia adalah seiringan tetapi tidak identik dengan Poseidon iaitu dewa di dalam mitologi Greek. Di dalam konsep Rom, Neptune berhutang besar kepada dewa Etruscan Nethuns. Untuk beberapa waktu, ia dipasangkan dengan Salacia, iaitu dewi air garam. Neptune juga berkaitan dengan air segar sebagai lawan kepada Oceanus, iaitu dewa dunia laut. Seperti Poseidon, Neptune juga disembah oleh orang-orang Romawi sebagai dewa kuda, di bawah nama 'Neptune Equester' sebagai pelindung pacuan kuda.
Planet Neptune mempunyai lautan air yang sangat luas, sesuai dengan nama Dewa Neptune iaitu Dewa air dan lautan.

9. PLUTO - (PLANET PLUTO)
Pluto adalah nama kepada dewa dari dunia bawah tanah dan kekayaan. Namanya adalah berbentuk Latin Greek iaitu  Πλούτων (Ploutōn), dan nama lain yang digunakan ialah Hades yang dikenali di dalam mitologi Greek, yang berkemungkinan berasal daripada perkataan Greek yang memberi maksud kekayaan. Hal ini dipertikaikan sama ada di kuil dewa-dewi Rom, iaitu anak kepada Saturn, dimana Hades adalah daripada Cronus. Jika demikian, ia mungkin menjadi salah satu anak yang diganyang oleh Saturn, bersama-sama dengan Neptune. Jupiter diselamatkan dan disembunyikan dari Saturn oleh Rhea. Mereka bersama-sama mewakili bumi, air dan udara (bukan sebagai elemen tetapi persekitaran).
Pluto juga merupakan Dewa Kematian, Sakit parah dan mereka yang tercedera di dalam pertempuran. Maka planet Pluto dinamakan sempena namanya kerana gelap, sejuk dan merupakan planet yang paling jauh dari matahari.

Diantara dalil-dalil yang menunjukkan bahawa matahari berputar mengelilingi bumi sehingga terjadi pergantian siang dan malam adalah seperti berikut :

Allah Swt berfirman tentang Nabi Ibrahim Alaihissalam akan hujahnya (argumentasi Nabi Ibrahim Alaihissalam) terhadap kaum yang membantahnya tentang Rabb (Ketuhanan) :

(258) أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِى حَآجَّ إِبۡرَٲهِـۧمَ فِى رَبِّهِۦۤ أَنۡ ءَاتَٮٰهُ ٱللَّهُ ٱلۡمُلۡكَ إِذۡ قَالَ إِبۡرَٲهِـۧمُ رَبِّىَ ٱلَّذِى يُحۡىِۦ وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا۟ أُحۡىِۦ وَأُمِيتُ‌   ۖ   قَالَ إِبۡرَٲهِـۧمُ فَإِنَّ ٱللَّهَ يَأۡتِى بِٱلشَّمۡسِ مِنَ ٱلۡمَشۡرِقِ فَأۡتِ بِہَا مِنَ ٱلۡمَغۡرِبِ فَبُهِتَ ٱلَّذِى كَفَرَ   ۗ   وَٱللَّهُ لَا يَہۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ
Maksudnya : Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah (dengan sombongnya) membantah Nabi Ibrahim mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata : "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan." Ia menjawab : "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan." Nabi Ibrahim berkata lagi : "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah ia dari barat." Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim.
(Surah Al-Baqarah : Ayat 258)

Maka keadaan matahari yang didatangkan dari timur adalah merupakan dalil yang zahir (tekstual atau ayat yang tersurat) bahawa matahari berputar mengelilingi bumi, menurut ayat di atas. Allah Swt juga berfirman tentang Nabi Ibrahim Alaihissalam :

(78) فَلَمَّا رَءَا ٱلشَّمۡسَ بَازِغَةً قَالَ هَـٰذَا رَبِّى هَـٰذَآ أَڪۡبَرُ‌   ۖ   فَلَمَّآ أَفَلَتۡ قَالَ يَـٰقَوۡمِ إِنِّى بَرِىٓءٌ مِّمَّا تُشۡرِكُونَ
Maksudnya : Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia : "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar." Setelah matahari terbenam, dia berkata pula : "Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya)."
(Surah Al-An'am : Ayat 78)

Allah Swt berfirman :

(17) ۞ وَتَرَى ٱلشَّمۡسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَٲوَرُ عَن كَهۡفِهِمۡ ذَاتَ ٱلۡيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقۡرِضُہُمۡ ذَاتَ ٱلشِّمَالِ وَهُمۡ فِى فَجۡوَةٍ مِّنۡهُ  ۚ  ذَٲلِكَ مِنۡ ءَايَـٰتِ ٱللَّهِ   ۗ   مَن يَہۡدِ ٱللَّهُ فَهُوَ ٱلۡمُهۡتَدِ‌   ۖ   وَمَن يُضۡلِلۡ فَلَن تَجِدَ لَهُ  ۥ وَلِيًّا مُّرۡشِدًا
Maksudnya : "Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada di dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah. Sesiapa yang diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan, dan sesiapa yang disesatkan-Nya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya."
(Surah Al-Kahfi : Ayat 17)

Allah Swt menjadikan yang condong dan menjauh itu adalah matahari, itu adalah dalil bahawa pergerakan itu adalah dari matahari, jika pergerakan itu dari bumi, nescaya Allah Swt berkata : "Gua mereka (permukaan bumi) condong darinya (matahari)!" Begitu pula bahawa penyandaran terbit dan terbenam kepada matahari menunjukkan bahawa mataharilah yang berputar meskipun dilalahnya (hukum dan petunjuknya) lebih sedikit dibandingkan dilalah  firman-Nya, "(condong) dan menjauhi mereka)."

Allah Swt berfirman :

(33) وَهُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلَّيۡلَ وَٱلنَّہَارَ وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ‌   ۖ   كُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسۡبَحُونَ
Maksudnya : Dan Dia lah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan, yang tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat peredaran masing-masing (di angkasa lepas).
(Surah Al-Anbiya' : Ayat 33)

Ibnu Abbas Radhiyallahu'anhu berkata : "Sesungguhnya matahari dan bulan itu sentiasa berputar di dalam suatu garis peredaran seperti alat pemintal."

Allah Swt berfirman :

(54) إِنَّ رَبَّكُمُ ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ ٱسۡتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِ يُغۡشِى ٱلَّيۡلَ ٱلنَّہَارَ يَطۡلُبُهُ  ۥ حَثِيثًا وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ وَٱلنُّجُومَ مُسَخَّرَٲتِۭ بِأَمۡرِهِۦۤ   ۗ   أَلَا لَهُ ٱلۡخَلۡقُ وَٱلۡأَمۡرُ   ۗ   تَبَارَكَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Maksudnya : Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Ia bersemayam di atas Arasy, Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, dan (semuanya) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu segala urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.
(Surah Al-A'raf - Ayat 54)

Allah Swt menjadikan malam mengejar siang, dan yang mengejar itu adalah yang bergerak dan sudah maklum bahawa siang dan malam itulah yang mengikuti matahari. Allah Swt berfirman :

(5) خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ بِٱلۡحَقِّ‌   ۖ   يُكَوِّرُ ٱلَّيۡلَ عَلَى ٱلنَّہَارِ وَيُكَوِّرُ ٱلنَّهَارَ عَلَى ٱلَّيۡلِ‌   ۖ   وَسَخَّرَ ٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ‌   ۖ   ڪُلٌّ يَجۡرِى لِأَجَلٍ مُّسَمًّى   ۗ   أَلَا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفَّـٰرُ
Maksudnya : "Ia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan gunanya yang sebenar, Ia pula yang menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya), dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya), dan Ia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintah-Nya, tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Ingatlah! Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun."
(Surah Az-Zumar : Ayat 5)

Firman Allah Swt bahawa "Melingkari malam atau siang" menerangkan kepada kita bahawa memutarkannya seperti tutup serban, yang menunjukkan bahawa ia berputar adalah dari malam dan siang atas bumi. Kalau saja bumi yang berputar atas keduanya (malam dan siang) niscaya Allah berkata: “Dia menutupkan bumi atas malam dan siang”. Dan firman-Nya: “Matahari dan bulan, semuanya berjalan”, menerangkan apa yang terdahulu menunjukkan bahwa matahari dan bulan keduanya berjalan dengan jalan yang sebenarnya (hissiyan makaniyan), karena menundukkan yang bergerak dengan gerakannya lebih jelas maknanya daripada menundukkan yang tetap diam tidak bergerak. Allah Swt berfirman :

(1) وَٱلشَّمۡسِ وَضُحَٮٰهَا
Demi matahari dan cahayanya yang terang-benderang,

(2) وَٱلۡقَمَرِ إِذَا تَلَٮٰهَا
Dan bulan apabila ia mengiringinya,

(3) وَٱلنَّہَارِ إِذَا جَلَّٮٰهَا
Dan siang apabila ia memperlihatkannya dengan jelas nyata,

(4) وَٱلَّيۡلِ إِذَا يَغۡشَٮٰهَا
Dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap- gelita),

(5) وَٱلسَّمَآءِ وَمَا بَنَٮٰهَا
Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk yang kuat kukuh - yang melambangkan kekuasaanNya).
(Surah Asy-Shams : Ayat 1 - 5)

Ayat yang bermaksud "Mengiringinya (bulan mengiringi matahari)" adalah datangnya bulan setelah matahari, dan itulah dalil yang menunjukkan bahawasanya setiap masa matahari dan bulan sentiasa berjalan (beredar) mengelilingi bumi. Seandainya bumi yang beredar mengeliligi bulan dan matahari, bulan tidak akan mengiringi matahari, akan tetapi bumi yang mengelilingi matahari dan matahari yang mengelilingi bulan, kerana matahari adalah lebih tinggi daripada bulan. Untuk menyimpulan ayat ini, ianya memerlukan penelitian dan pengamatan yang mendalam. Allah Swt berfirman :

(37) وَءَايَةٌ لَّهُمُ ٱلَّيۡلُ نَسۡلَخُ مِنۡهُ ٱلنَّہَارَ فَإِذَا هُم مُّظۡلِمُونَ
Maksudnya : Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam, Kami hilangkan siang daripadanya, maka dengan serta-merta mereka berada di dalam gelap-gelita.

(38) وَٱلشَّمۡسُ تَجۡرِى لِمُسۡتَقَرٍّ لَّهَا  ۚ  ذَٲلِكَ تَقۡدِيرُ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡعَلِيمِ
Maksudnya : Dan (sebahagian dari dalil yang tersebut ialah) matahari, ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya, itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui.

(39) وَٱلۡقَمَرَ قَدَّرۡنَـٰهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَٱلۡعُرۡجُونِ ٱلۡقَدِيمِ
Maksudnya : "Dan bulan pula Kami takdirkan ia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering."

(40) لَا ٱلشَّمۡسُ يَنۢبَغِى لَهَآ أَن تُدۡرِكَ ٱلۡقَمَرَ وَلَا ٱلَّيۡلُ سَابِقُ ٱلنَّہَارِ  ۚ  وَكُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسۡبَحُونَ
Maksudnya : "(Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang, kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat peredarannya masing-masing."
(Surah Yasin : Ayat 37 - 40).

Penyandaran kata 'Berjalan (beredar)' kepada matahari dan Dia jadikan hal itu sebagai kadar/batas dari Dzat yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui menunjukkan bahwa itu adalah haqiqi (sebenarnya) dengan kadar yang sempurna, yang mengakibatkan terjadinya perbezaan siang dan malam dan batas-batas (waktu). Dan penetapan batas-batas peredaran bulan menunjukkan perpindahannya di garis peredaran tersebut. Jika seandainya bumi yang berputar mengelilingi maka penetapan garis peredaran itu bukannya untuk bulan. Peniadaan bertemunya matahari dengan bulan dan malam mendahului siang menunjukkan pengertian pergerakan muncul dari matahari dan bulan serta malam dan siang. Allah Swt berfirman :

(29) أَلَمۡ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ يُولِجُ ٱلَّيۡلَ فِى ٱلنَّهَارِ وَيُولِجُ ٱلنَّهَارَ فِى ٱلَّيۡلِ وَسَخَّرَ ٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ كُلٌّ يَجۡرِىٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَأَنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرٌ
Maksudnya : "Tidakkah engkau memerhatikan bahawa Allah memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti), dan Ia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya)? Tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.
(Surah Luqman : Ayat 29)

Rasulullah Saw berkata kepada Abu Dzar Radhiyallahu'anhu, iaitu salah seorang daripada sahabat baginda, ketika matahari telah terbenam : "Hai Abu Dzar, apakah kamu tahu kemanakah matahari itu pergi (terbenam)?" Abu Dzar Radhiyallahu'anhu menjawab : "Hanya Allah Swt dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui. Kemudiannya Rasulullah Saw bersabda : "Sesungguhnya ia pergi (matahari terbenam) kemudian bersujud di bawah Arsy (singgasana Tuhan), kemudian ia meminta izin lalu diizinkan baginya, hampir-hampir ia meminta izin lalu tidak diizinkan. Kemudian dikatakan kepadanya : "Kembalilah dari arah kamu datang (terbit)!" Lalu ia terbit dari arah barat (tempat terbenamnya) (ketika terjadi hari kiamat)."
(Hadith Shahih, Muttafaqun 'Alayh)

Perkataan-Nya iaitu "Kembalilah dari arah kamu datang, lalu ia terbit dari tempat terbenamnya", sangatlah jelas sekali bahawa ia (matahari) itulah yang berputar mengelilingi bumi dan dengan perputarannya itulah terjadinya terbit dan terbenam. Hadith-hadith yang banyak menjelaskan tentang penyandaran terbit dan terbenam kepada matahari, maka itu jelas tentang terjadinya hal itu dari matahari, tidak kepada bumi. Dari Abu Dzar Al-Ghifariy Radhiyallahu'anhu, bahawasanya Rasulullah Saw bersabda : "Sesungguhnya matahari itu terbenam dan ia bersujud di bawah 'Arsy Allah Swt. Hampir-hampir saja matahari tidak diizinkan lagi untuk terbit. Maka terbitlah ia dari arah barat!"
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim).

Abu Dzar Radhiyallahu'anhu berkata bahawasanya Rasulullah Saw bersabda : "Tahukah kalian ke manakah matahari itu pergi (terbenam)?" Mereka berkata : "Hanya Allah Swt dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui." Kemudian Rasulullah Saw bersabda : "Sesungguhnya matahari itu pergi beredar (terbenam) sehingga sampai ke tempat peredarannya di bawah 'Arsy (singgasana Allah Swt), lalu ia (matahari) bersujud. Ia (matahari) tetap sentiasa seperti itu sehinggalah dikatakan kepadanya : "Hai matahari, terbitlah! Kembalilah semula seperti engkau datang (terbit)!" Maka ia pun kembali dan terbit dari tempat terbitnya. Kemudian ia beredar sehingga sampai ke tempat peredarannya di bawah 'Arsy, lalu ia bersujud. Ia tetap sentiasa seperti itu sehingga dikatakan kepadanya : "Hai matahari, bangunlah! Kembalilah semula seperti engkau datang (terbit)!" Maka ia pun kembali dan terbit dari tempat terbitnya (timur). Kemudian ia pun beredar sedangkan manusia sedikit pun tidak menganggapnya sesuatu yang aneh darinya sehinggalah ia sampai ke tempat peredarannya di bawah 'Arsy-Nya, lalu dikatakan kepadanya : "Hai matahari, bangunlah, terbitlah dari arah barat!" Maka ia pun terbit dari barat." Rasulullah Saw bersabda : "Tahukah kalian bilakah hal itu akan terjadi? Hal itu terjadi pada ketika tidak bermanfaat lagi iman seseorang itu bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu atau seseorang itu belum mengusahakan kebaikan di dalam masa imannya (yakni terbitnya matahari dari barat adalah ketika hari kiamat tiba)!"
(Hadith Shahih ini diriwayatkan oleh Al-Bukhari - 4802, 3199, 7424 dan 7433 dan Muslim - 159, dan ini lafaznya, Ath-Thayyalisi di dalam musnadnya 460, Ahmad di dalam musnadnya - 5/145 dan 152, 165, 177 dan Abu Dawud - 4002, dan At-Tirmidzi - 3227 dan Nasa'i di dalam Sunan Kubra - 11430 dan Al-Baghawi di dalam Syarh Sunnah - 4292, 4293 dan lain-lain lagi. Seluruhnya adalah dari jalur sanad Ibrahim Bin Yazid At-Taimi, dari ayahnya dari Abu Dzar Radhiyallahu'anhu).

Sesungguhnya manusia tidak akan dapat membandingkan ilmu sains dengan Al-Qur'an kerana ianya tidak akan tercapai pada akal manusa, tetapi tiada yang mustahil bagi Allah Swt.

Wallahu Muwaffiq...

Tiada ulasan: