Isnin, 11 September 2017

"...SEMALAM, HARI INI DAN HARI ESOK..."

Di dlm gua menjalani hidup yg serba mencabar ni, dh bermcm jenis manusia yg gua jumpa. Ada manusia yg benar2 ikhlas dgn gua, ada manusia yg cuma dtg utk singgah & ambil sesuatu kemudian hilang begitu saja & ada jgk manusia yg dtg singgah lalu mengambil keputusan utk menjadi sebahagian drpd hidup gua, lantas keputusan itu telah merubah seluruh perjalanan hidup gua. Terkadang, gua tak sedar pun tentang hari semlm yg telah berlalu itu meninggalkan seribu satu cerita yg mampu membuatkan gua ketawa terbahak-bahak di hujung sudut. Ada juga cerita yg mampu membuatkan gua menangis sampai penuh tempayan dgn air mata yg blh dipersembahkan sebagai hantaran utk meminang puteri gunung ledang. Bila difikir-fikirkan balik, cerita semlm itu sebenarnya byk memberikan pedoman pada gua agar gua dpt mempersiapkan diri utk menempuh hari2 yg sedang gua lalui mahupun hari esok.

Gua sgt bersyukur pada pencipta langit & bumi. Cerita2 semlm yg gua lalui sgt berharga & memberikan gua suatu kekuatan yg cukup utk gua menggenggamnya & membawanya bersama. Gua tak tau apa yg akan gua lalui pada hari esok. Tapi apa yg pasti, hari esok jln masih lagi terbentang luas utk gua berlari ke langit. Hidup lebih indah jika gua tak tau apa yg akan berlaku pada hari esok. Kerana misterinya itulah yg membuatkan gua lebih menghayati setiap detik & saat gua sebagai seorg manusia. Kalau gua tau apa yg akan berlaku pada hari esok, segalanya akan hambar. Jadi, gua tak pernah berangan-angan utk memiliki sebuah mesin masa yg mampu membawa gua mengembara melangkaui batas masa. Dan yg pastinya, hari ini adalah satu kenyataan yg mahu atau tidak, gua harus menghadapinya. Semlm adalah satu pengalaman yg patut gua hargai & esok adalah suatu impian utk gua menghambat sesuatu yg gua inginkan. Gua masih lagi gua, yg masih penuh dgn cinta & cerita. Gua sedang mencipta sebuah kisah klasik utk masa depan yg mampu memberikan pelbagai rasa pada anak cucu gua bila gua mula bercerita tentang gua. Dlm gua ada semua. Ada cinta, ada kita & ada semua. Akan gua simpan & ingat setiap insan yg pernah dtg & pergi dlm kisah hidup gua, walaupun mereka hanya sebagai watak2 picisan cuma.

Gua hanya insan biasa yg tak lari dari melakukan kesilapan. Gua menyakiti & gua juga disakiti. Jika sakit yg gua rasakan, maka sakit jugalah yg gua serahkan. Itu karma. Terkadang gua seakan berlari dari diri sendiri. Terkadang gua tak begitu pasti apa yg gua cari. Terkadang gua secara tiba2 seperti hilang posisi & destinasi diri. Gua seperti berlari di atas sebuah lautan yg luas. Jika gua yakin blh berlari di permukaannya, maka gua mampu terapung berdiri di atasnya. Tapi jika tiba2 keyakinan itu hilang, lemas & tenggelamlah gua ke dasar yg dlm umpama membunuh diri, atau mungkin juga gua akan terapung bagaikan kepingan2 kecil yg terdampar di lautan yg luas & dlm, menahan diri dari segala kesakitan.

Gua juga cuma seorg insan yg cuba mencari dirinya di dlm diri semua, cuba utk melihat semuanya menjadi satu. Lantas, di dlm perjalanan gua mencari diri, telah byk hati yg terluka. Ada di antara hati2 itu menangis, berdendam & merasa sangat terseksa. Justeru, gua menjadi kutukan & langsung menerima berbagai tohmahan. Namun, gua berusaha utk membuka pintu hati gua utk menerima segalanya dgn hati yg terbuka. Mungkin benar gua seperti yg dikata. Mereka ada cerita mereka sendiri & gua jgk ada cerita gua sendiri. Masing2 mempunyai cerita yg berbeza. Diri kita sendirilah yg menentukan watak apa yg ingin didokongi. Ketika ini gua terfikir, apakah watak gua sebenarnya? Adakah seorg pangeran cinta, ataupun cuma seorg hopeless romantic?

Teruskan.....

Tiada ulasan: