Isnin, 11 September 2017

"...GUA BERCERITA TENTANG 'KAYA'..."

Masa gua kecik2 dulu, gua selalu berangan bila gua besar nanti gua nak jadi kaya, tapi nak jadi kaya yg mcmana gua tak pernah tau.Yg pasti apa yg gua ingat masa tu, kalau gua ada sebijik rumah banglo yg ada swimming pool, sebijik kereta sport & sebijik superbike, itu dh boleh dikira kaya. Gua selalu cakap dgn kawan2 gua, bila umur gua dh 25 tahun nanti gua nk capai semua tu. Tapi malangnya, sampai skrg bayang2 drpd semua tu pun gua takde...

Kaya... Ramai yg jadi buta & lupa bila dah kaya. Tak dpt nak dinafikan hakikat tu. Manusia kebykkannya mmg sukar nk jadi diri sendiri bila dah jadi semakin kaya. Perasaan bongkak, angkuh & tinggi diri tu adalah sahabat karib pertama yg akan mendekati seseorg bila dah jadi semakin kaya. Sedikit sebyk itulah yg gua pernah rasa, walaupun ianya hanya berupa sedikit kesenangan hidup & bkn seperti apa yg gua inginkan masa zaman gua budak2 dulu. Tapi gua bersyukur, sebab jika gua dpt memiliki apa yg gua inginkan dulu, mungkin gua dah jauh hanyut dgn dunia gua & menjadikan gua semakin jauh dari-NYA. Kerakusan di alam 'Ringgit kasorga' jgk membuatkan gua lalai & lupa akan tanggungjwb gua kepada-NYA. Gua berharap, semoga 'Ringgit' takkan membebankan kehidupan gua lagi. Sesungguhnya, ramai insan berada dlm kealpaan kerana 'Ringgit'.

Tiada ulasan: