Isnin, 11 September 2017

"...BERLAGU RASA..."

Hmm... Jam dah pkl 4:30 pagi, tapi mata gua tak blh lelap. Dah mcm2 cara gua cuba, tapi tetap tak blh lelap jgk. Apakah ini kesan kopi cap kapal api yg gua minum mlm tadi, atau pun sbb terlalu byk benda yg berlegar dlm kepala gua? Kemudian gua capai gitar kapok gua yg masih setia bersama gua sejak dari 17 tahun yg lalu sehingga kini. Gua cuba mendapatkan tuning yg sempurna, lantas gua zahirkan melodi yg bermain di dlm kepala gua dgn petikan gitar kapok teman setia gua. Di pagi yg hening & sepi ni, gua rasa sesuai utk gua berlagu rasa & mencoretkan apa yg gua rasa. Gua merenung ke dlm diri di hadapan cermin di dlm bilik gua sambil berfikir, apakah sebenarnya yg gua cari selama ni.

Sepanjang gua hidup selama 36 tahun ni, pengalaman telah byk mengajar & memberi rasa pada gua. Rasanya tak perlu utk gua jelaskan setiap rasa yg gua rasa, tapi yg pastinya setiap rasa itu hadir dgn berbagai-bagai cerita yg blh membawa sedikit erti dlm hidup gua. Ada org suka bercerita tentang si polan & si polan, ada org yg suka bercerita tentang kemegahan & ada jgk org yg suka bercerita tentang hiburan tanpa batasan. Tapi entah knp sejak kebelakangan ni, gua sering berfikir & bercerita tentang kehidupan. Bkn hanya secara khasnya kehidupan gua, sebaliknya kehidupan lalu yg muncul di hadapan gua. Lantas kehidupan itu telah menjadi sebahagian & watak di dlm cerita kehidupan gua.

Rasa... Apa yg gua mahukan cuma rasa. Rasa apa? Rasa di mana gua berada dlm keadaan gua masih mampu merasa. Rasa sakit, rasa tenang, rasa duka, rasa gembira & berbagai mcm rasa lagi. Apa yg penting gua dpt merasakannya. Rasa cinta sebenar yg paling utama. Jika rasa itu pun gua tak dpt merasakannya, maka tak perlulah gua mengimpikan bulan & bintang di atas langit itu jatuh ke telapak tangan gua & tak perlulah gua cuba utk merubah dunia dgn berfantasi menjadi seorg adiwira yg termegah.

Langkah... gua mula melangkah, tapi blm mula berlari, kerana gua masih mencari, jalan mana yg harus gua hayunkan langkah ini, yg memerlukan ketekunan diri gua & keredhaan maha pencipta utk menjadikan gua salah seorg hambanya yg berjaya. Gua harus kuat & tabah. Gua harus memberikan sedikit kepercayaan pada diri gua bahawa gua mampu utk melakukan sesuatu yg org lain juga mampu melakukannya. Gua harus mula sedar bahawa masa gua kini semakin suntuk. Gua tak punya byk masa utk memberikan kegembiraan kpd insan2 yg gua syg, kerana masa gua hanyalah suatu pinjaman, bila2 masa saja Allah boleh menarik masa itu kembali.

Gua melangkah & terus melangkah. Namun, langkah kaki terkadang membuat pahala, terkadang terlepas jgk melangkah membuat dosa. Lumrah manusia, acapkali terlupa bila kesenangan dpt dirasa. Begitu jgk dgn gua. Tetapi selagi gua masih sedar yg gua telah byk melakukan dosa & merasa kesal dgn dosa yg ada, rasanya masih blm gelap & hitam lagi hati gua utk kembali kpd fitrah sebenar. Gua harus meneruskan perjalanan gua utk mencari diri & menyimpan satu harapan moga diri itu mendapat redha. Rasa canggung menjadi begini bila mengenangkan kisah silam yg gelap & sangat buruk perilakunya. Kini, gua masih lagi tercari-cari & terus mencari, jalan manakah yg harus gua lalui. Namun singga kini, gua masih blm benar2 'Sampai'. Perjalanan gua utk ke sana masih jauh. Hala tuju gua jgk masih blm jelas. Semoga Cahaya-NYA akan menyinari perjalanan gua utk ke sana. Gua benar2 memerlukan kekuatan, kebijaksanaan & ketabahan pada waktu ini.

Ketika gua mulai melangkah & berjalan, mungkin jalan yg gua lalui itu lurus saja, lantas gua pun meneruskan perjalanan gua sambil menikmatinya dgn tenang. Tapi, pada ketika gua dihadapkan dgn jalan yg berbengkang-bengkok & berliku-liku, pada saat itulah gua merasa seperti ingin menghentikan perjalanan gua, atau mungkin terus membatalkannya. Lumrah manusia, apabila 'Sudah terhantok barulah terngadah', begitu jgk dgn diri gua. Seandainya gua hanya menelusuri jalan2 yg lurus saja, mungkin gua tidak akan pernah terfikir apakah pengakhiran dari perjalanan ini. Terkadang gua merasa terlalu sedih, penat & lelah serta berbagai mcm lagi rasa.

Kehidupan & perjalanan memang mirip, cuma yg membezakannya adalah jalan mana yg harus gua pilih utk gua terus melangkah, kerana hidup harus dijalani & perlu diteruskan. Gua juga perlu memikirkan apakah 'Bekal' yg telah gua persiapkan. Biasanya manusia itu hanya mula tersedar apabila merasakan bekal yg dimiliki benar2 kurang pada saat perjalanan yg semakin hampir pada penamatnya.

Teruskan...

Tiada ulasan: