Isnin, 11 September 2017

INSTITUSI PONDOK.

Sejak daripada 100 tahun yang lalu, atau lebih lama dari itu, Institusi pengajian pondok telah melahirkan ramai para ulamak-ulamak Khalaf. Punca sebenar kepada keganasan dunia pada hari ini adalah orang-orang yang berfahaman al-wahabiyyah yang tersebar luas sejak daripada kurun ke-13 sehingga kini, yang diasaskan oleh Syeikh Muhammad Ibn Abdul wahab Ibn Sulaiman Ibn Al-Tamim dari Najed dan menawan kota Makkah Al-Mukarramah, Madinah Al-Munawarah dan diikuti dengan seluruh negeri Hijaz yang dibantu oleh Imam Muhammad Ibn Al-Saud Dar'iyyah dan diteruskan lagi oleh keturunan mereka iaitu Keluarga Dinasti Raja Arab Saudi King Abdul Aziz Rahman Faisal Al-Saud Dar'iyyah. Mereka semua adalah dalang kepada kejatuhan empayar Islam Bani Uthmaniyyah di kota Makkah Al-Mukarramah yang pada ketika itu di bawah penguasa Makkah dan Madinah Al-Munawarah dari keturunan Rasulullah Saw yang juga merupakan Syarif Makkah yang terakhir iaitu Syarif Ali Bin Husein. Fahaman Al-Wahabiyyah telah tersebar keburukannya yang ekstremis pada abab ke-21 atau kurun ke-15. Apabila golongan Al-Wahabiyyah ini mendapat tempat di dalam kerajaan dan politik, kita akan melihat keadaan yang sama bakal terjadi sebagaimana yang dilakukan oleh Syeikh Muhammad Ibn Abdul Wahab bersama-sama dengan Muhammad Ibn Al-Saud Dar'iyyah menghancurkan kerajaan Islam dan umat Islam. Banyak kitab-kitab yang telah dikarang oleh para Ulamak Khalaf untuk menolak fahaman Al-Wahabiyyah ini. Hanya orang-orang agama di dalam kerajaan sahaja yang menjual agama hanya demi sedikit kesenangan dunia.

Di antara pondok-pondok yang telah melahirkan ramai tokoh-tokoh ulama' yang terkenal adalah pondok Khairiah Al-Isamiah dengan tokoh pengasasnya iaitu Tuan Hussein Bin Nasir Al-Banjari yang berketurunan dari Syeikh Arsyad Al- Banjari. Pondok ini telah ditubuhkan di Pulau Pinang pada awal abad ke -20. Selain dari itu, pondok-pondok yang telah melahirkan ramai ulama'-ulama' terkenal adalah :
1. Madrasah Al-Khairiyah Al-Islamiah - Pokok Sena, Kepala Batas.
2. Madrasah Dairat Al-Ma'arif Al-Wataniah - Kepala Batas .
3. Madrasah Al-Nusyu' Wal-Irtiqa - Lahar Yooi, Kepala Batas.
4. Madrasah Saulatiyah - Ditubuhkan oleh Ulama' dari India iaitu Syeikh Rahmatullah Bin Khalilurrahman Al- Kiranawi (1818 - 1891) pada tahun 1873.
5. Madrasah Dar Al-Uluw Makkah - Ditubuhkan oleg Syeikh Yasin Al-Fadani (1916- 1990) bersama guru- guru Di sana.

Adakah mereka semua ini melahirkan para ekstremis (pengganas di dalam agama) atau membentuk jati diri kepada masyarakat untuk cinta kepada ilmu agama? Siapakah yang membawa kepada perubahan ekstremis di dalam agama?

Tiada ulasan: